اللهم و صلّ علی الطاهرة البتول، الزهراء ابنة الرسول، امّ الائمة الهادین ... و مستودعاً لحکمة؛ (بحارالانوار ، ص 181) اللهم صلّ علی فاطمة بنت نبیّک و زوجه ولیّک و امّ السبطین الحسن و الحسین ...؛(بحارالانوار، ج 99 ، ص 45) اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها و سرّ المستودع فیها بعدد ما احاط به علمک
پژوهشی درباره ی مسأله ی سرداب مشاهده در قالب پی دی اف چاپ فرستادن به ایمیل
شماره سفینه - سفینه 11
شنبه ، 28 مرداد 1391 ، 14:19

نوشته ی: سیّد محمد مهدی خراسان

ترجمه ی : ماندنی مواساتیان

چكيده: سرداب سامرّا، بخشى از خانه ى مسكونى امام هادى و امام عسكرى (ع) است كه زادگاه امام مهدى (ع) نيز بوده و حضرتش سنين كودكى را در آن گذرانده‌اند و سه امام معصوم در اين محلّ نماز گزارده‌اند. اين مكان نورانى در نظر شيعه، ارج و احترام خاصّى داشته و دارد. برخى از دانشمندان اهل تسنّن ـ در قرن هفتم هجرى و پس از آن ـ به شيعه نسبت دادند كه به عقيده ى آنان، امام مهدى (ع) در سرداب پنهان شده و شيعيان، هر روز اسبهاى خود را بر درِ سرداب می برند و حضرتش را به خروج از آن فرا می خوانند. نويسنده ى مقاله ـ كه از دانشمندان معاصر نجف است ـ ضمن ريشه يابى اين نسبت، به سخنان مورّخان مشهور اهل تسنن اشاره می كند، مانند: ياقوت حموى، ابن‌اثير، ابنخلّكان، قزوينى، ابنتيميه، ابنقيم جوزيه، صفي‌الدّين حنبلى، ابنبطوطه، قرمانى دمشقى. اينان، در قرن هفتم و پس از آن بوده‌اند، امّا در كلام مورّخان و جغرافي‌دانان ديگر اهل تسنن كه قبل از قرن هفتم زيسته‌اند ـ مانند: ابنحوقل، بشّارى مقدسى، ابنجبيرـ چنين
كلامى نمی بينيم. نخستين پاسخ به اين نسبت در ميان عالمان شيعه را نيز در كلام اربلى در قرن هفتم می بينيم. محدّث نورى نيز در قرن 14، مفصّلا به اين نسبت پاسخ داده است. نويسنده در ضمن گفتار خود، به تاريخ بازسازى سرداب سامرا به دست خليفه ى عبّاسى الناصر لدين الله، در سال 606 هجرى قمرى نيز اشاره می كند.
 

 

آخرین بروز رسانی مطلب در شنبه ، 25 آذر 1391 ، 10:01
 

خبرنامه

نــــام:

ایمیل: